- DTS in Australië - 

23-05-2020

                                 Mijn ervaring met DTS

In April 2019 ben ik naar Australië gegaan om een DTS te doen bij YWAM. Een DTS is een christelijke school van 6 maanden om mensen dichter bij God te brengen, om ze bijbelse principes, normen en waarden bij te brengen en om dit in actie te brengen door op outreach te gaan.

De DTS die ik deed had een specifieke richting in kunst, media en fotografie. Na de middelbare school had ik nog geen idee van beroep dus liet ik de tijd voorbijgaan in twee tussenjaren. Daarna richtte ik mij op de studie Sociaal Pedagogische Hulpverlening op de Hogeschool van Amsterdam. Ik genoot ervan om te studeren en de studie ging mij ook goed af.

Ik was wel nog steeds aan het zoeken naar identiteit. Ik stond niet stevig in mijn schoenen vooral niet als christen en deed me vaak anders voor dan wie ik was. Ik was bang voor de meningen van anderen en wilde er graag bijhoren. Ik kon moeilijk nee zeggen.


Foto's van 'lecture phase'

Dit resulteerde in veel uitgaan, met de verkeerde mensen om mij heen en verkeerde keuzes. Het was een vicieuze cirkel waar ik sinds mijn 16e bijna niet kon uitkomen en het herhaalde zich weer toen ik ging studeren. Ik moest leren om mijn eigen keuzes te maken en om achter mijn beslissingen te staan. Ik wilde kiezen voor God. Ongeveer aan het eind van de SPH studie ervaarde ik dat ik weg moest uit die omgeving en juist naar een omgeving moest gaan die mij leerde om sterk in mijn schoenen te staan als persoon, als christen; als een kind van God. Dus ik koos om te stoppen met studeren en om een DTS te doen. Ik ben altijd al creatief en kunstzinnig geweest, daarom sprak deze specifieke DTS mij aan.

Ik begon met werken en sparen en voor ik het wist zat ik in het vliegtuig om naar Australië te gaan voor  6 maanden. Eerlijk gezegd was ik onzettend nerveus en angstig. Bang voor de indrukken en meningen van anderen over mij. Al snel leerde ik iedereen in mijn team kennen waaronder het leiderschap en met elke overwinning die ik innerlijke behaalde zakte mijn angst weg. Het team bestond uit 2 leidinggevende en 10 studenten inclusief mezelf. Een hecht en niet al te groot groepje! De eerste 3 maanden bestaat uit een 'lecture phase' waarin je onderdeel bent van de ywam gemeenschap, je doet mee aan bediening, voert klusjes uit, doet voorbeden in groepen etc. Daarbij kregen we elke ochtend les met iedere week een ander onderwerp.  Elke vrijdag was een dag van toepassing, zodat we de lesstof konden praktiseren.

De overige 3 maanden zijn we op outreach gegaan. Naar Togo en Ghana in Afrika voor twee maanden en daarna naar Maleisië voor een aantal weken. Elk land was een zegen om er te zijn en om er te mogen dienen. In alle landen hebben we vooral met kinderen gewerkt. Hierbij hebben we natuurlijk allerlei creatieve uitingen gegeven. We konden veel kunstlessen geven, muurschilderingen maken en op een creatieve manier bijbelles geven en het evangelie verkondigen. We zijn de straat op gegaan, deur aan deur, op de markt, op openbare plekken en hebben de mensen van Jezus verteld. Het was een geweldige ervaring en een mooie leerschool. Zo hebben we scholen tijdelijk kunnen ondersteunen, kinderen en volwassenen dichter bij God kunnen brengen en zelf ook enorm veel geleerd.

Ik heb mensen vanuit de hele wereld leren kennen en hier zijn ook hele goede vriendschappen uit ontstaan. Een DTS is niet verplicht en hoeft niet voor iedereen passend te zijn. Maar voor mij was deze DTS iets wat ik nodig had, waar God mij naartoe stuurde en doorheen leidde. YWAM is een grote internationale organisatie en niet elke basis is hetzelfde. Ik heb YWAM perth ervaren als een plek waar God centraal stond. Hij was er en bewoog onder de mensen. Ik heb in het half jaar meegemaakt dat mensen innerlijk genezen, vrijgezet worden en drastische veranderingen maken ten goede, omdat God iets deed in hen!

© 2020 Blog van Joanne. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin