- Profetisch schilderen - 

27-05-2020

Hoe ben ik begonnen met profetisch schilderen en hoe kan jij ermee beginnen?

Sinds mijn tienertijd was ik steeds meer bezig met creativiteit en schilderen. Toen ik bezig was met mijn eerstejaar SPH bij de Hogeschool van Amsterdam ervaarde ik het verlangen om mijn carierekeuze te veranderen. En om mij daarbij meer te gronden in de identiteit die God voor mij heeft.

Het idee van een DTS (discipelship training school) kwam in mijn hoofd. Na even wat googlen kwam ik een DTS in Perth, Australië tegen; de MAP dts. Een 6 maanden christelijke leerschool met de richting art, media en photography. Ik voelde mij direct aangesproken en begon stappen te zetten om hier naar toe te gaan. ( Meer info over de DTS en hoe ik dit ervaren kun je vinden in mijn andere artikel).

Vorig jaar, april 2019, begon ik met de DTS. 6 maanden lang heb ik opgetrokken met een team vanuit de hele wereld die allemaal geïnteresseerd zijn in creativiteit. Het was erg leerzaam en bemoedigend. In deze tijd heb ik onder andere geleerd om God bij het creatieve proces te betrekken. Om (social) media, fotografie en kunst te maken met God en te gebruiken voor zijn koninkrijk.

Toen ik in September 2019 terug kwam in Nederland wilde ik het proces wat ik had geleerd door zetten. Ik begon meer acryl te schilderen en probeerde verschillende stijlen uit. Af en toe liep ik ook ontzettend vast. Dan voelde ik me niet geïnspireerd, had last van faalangst of had het te druk met andere dingen. In het afgelopen half jaar ben ik door creatieve pieken en dalen gegaan. Echter in 2020 ervaarde ik doorbraak.

Ik begon met het bidden voor personen en het beeld wat ik daarbij in gebed kreeg probeerde ik te schilderen voor de persoon. Dit waren meestal verzoeken vanuit mijn netwerk en was de eerste stap profetisch schilderen.

Daarna begon ik nog meer te leren om mijn eigen ideeën en gedachten over te geven aan God en om juist Zijn visie en ideeën te ontvangen tijdens het schilderen. Ik begon met een blanco canvas zonder enig idee wat ik zou gaan schilderen. Biddend en aanbiddend luisterde ik naar God. Na een tijdje begin ik kleuren, vormen, patronen in mijn hoofd te zien en daar vanuit ga ik schilderen.

Tijdens het hele schilderproces probeer ik mij op God te richten en op wie Hij is. Vanuit Hem vloeit een hele stroom aan inspiratie. Meestal krijg ik voór het schilderen of erna een profetisch woord voor het schilderij. De eerste keer om zo te schilderen vond ik het heel spannend, om zo op het moment supremé volledig afhankelijk te zijn van God en gewoon te beginnen met schilderen zonder enig idee te hebben waar het heen gaat.  Echter elke keer is het een uniek proces waarbij Gods stem duidelijk naar voren komt.

Het profetisch creeëren is een heel krachtig proces waarbij jijzelf en anderen om je heen echt aangeraakt of vrijgezet kunnen worden. Onderschat jezelf en je creativiteit niet! God wil iedereen gebruiken. Hiernaast heb ik het proces in stappen verdeeld en hieronder kun je een aantal profetische schilderijen zien die ik recentelijk heb gemaakt!

                            S t a p p e n p l a n           

1. Geef eigen ideeën en beelden over aan God. Ook angst, twijfel en onzekerheid kun je verbreken en overgeven aan God. Vraag en verwelkom de Heilige Geest voor zijn vervulling van ideeën, gedachten, visie, beeld en techniek. Maak tijd voor God zodat je hier in alle rust mee kunt beginnen. No worries and no pressure!

2. Wacht op God. 'Go in there blanco'. God spreekt altijd en geeft directie en aanwijzing. Je kunt beginnen met creeëren zodra je iets krijgt van Hem. Dat kan een gevoel, gedachte, beeld, kleur etc. zijn. Ga voor het 1e wat er in je opkomt en stap uit in geloof. Heb er vertrouwen in!

3. Blijf open en sensitief voor Gods aanwijzingen terwijl je schildert en vordert in het creatieve proces. Ga door met het gevoel wat God je geeft, idee, instinct of probeersel. Hij leidt en creëert door je heen! Houd de focus op God en op wie Hij is. 'Mattheüs 6: 33'

  • Als je vast loopt of paniek/onzekerheid ervaart: Vraag God 'wat nu?'. Luister niet naar de stemmen van onzekerheid, kritiek of ontmoediging. Luister naar waar God je toewijst, naar wat Hij je zal laten zien. En zet door in gehoorzaamheid en vertrouwen.

'Zeven schepen van gerechtigheid' Een schilderij over Gods rechtvaardigheid en eenheid. Een bericht voor NL; Wees één met elkaar en met God, leg je verschillen opzij en wordt een. God is in ons midden aan het werk. Laten we onze ogen openen voor alles wat Hij aan het doen is.

'Walking on water' Een schilderij over het onmogelijke. Wij als mensen zijn gelimiteerd, maar voor God is alles mogelijk.

'Rooted in the spirit'  Een schilderij over het gegrond zijn in God en zijn geest; Groeien met God, luisteren naar God en meebewegen.

'Overflow' Een schilderij over Gods zegen; hij zalft ons totdat onze beker overvloeit! Let's receive all the good He has for us

'The free city' Een schilderij over een vrije stad. Volledig vrij van lasten, zorgen en zonden. God zette ons vrij, Hij doet het nu en gaat ons vrij zetten.

'Isaiah 60: 1-4' God wil ons bemoedigen, vrijzetten en zegenen. Hij wil ons tot actie roepen in gebed en voorbeden. Zijn beloftes zijn altijd goed en komen nooit leeg terug! Hij brengt ons vrijheid en vrede in elke situatie.

'The covenant' Een schilderij ter herinnering van Gods belofte met ons. 'His covenant'.


'The Kingdom' Wij zijn een deel van zijn koninkrijk. Wij zijn welkom, uitgenodigd en geliefd. Het Koninkrijk in al zijn glorie is nabij, het is hier, het is open. En we mogen dat dagelijks ervaren in Zijn aanwezigheid. Daarbij roept God ons op tot overgave en aanbidding.

© 2020 Blog van Joanne. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin